Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een behandelmethode waarbij de fysiotherapeut door middel van een speciale techniek je spieren aanprikt, zodat deze snel en langdurig ontspannen raken. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Dry needling is anders dan acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ‘energie’ in het lichaam. Bij dry needling gebruikt de fysiotherapeut meestal één naald, waarmee hij kortdurend de spier prikkelt. Hij prikt op specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints’. Het is dus geen ‘energiebehandeling’.

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn kleine verkrampingen die niet alleen pijn in de spier veroorzaken, maar ook in de nabij gelegen zenuwbanen en lichaamsdelen.  Het menselijke lichaam bouwt de triggerpoints willekeurig en onwillekeurig op. Dat wil zeggen dat ieder menselijk lichaam triggerpoints heeft, maar dat je daar niet altijd last van hoeft te hebben.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/stijfheid in een spier; pijn op ‘afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag: je gaat ‘anders’ bewegen
  • Tintelingen, hoofdpijn, duizeligheid

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan:

• Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeluk
  • Chronisch: door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting
  • Overbelasting /blessures bij sporters
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gips
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Stands- of voetafwijkingen
  • Slaaptekort

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut analyseert eerst je klachten door een gesprek en gericht onderzoek. De fysiotherapeut zoekt specifiek in spieren naar de bewuste triggerpoints.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje raken de spieren ontspannen. Bij langdurige klachten behandelt de therapeut vaak meerdere spieren.

Het inbrengen van het naaldje voel je bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich kort aan. Dat geeft een soort krampgevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kun je makkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid of stijf aan, maar dat is vaak van korte duur.

Na de behandeling krijg je oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.